Sverigelotten ger alla föreningar fantastiska möjligheter

Sverigelotten ger alla föreningar fantastiska möjligheter

Anna och Emil Jönsson Haag tog steget från skidspåret och de stora mästerskapen – till att bli ambassadörer för Folkspel! "Sverigelotten ger fantastiska möjligheter för alla föreningar att bättra på sin ekonomi", säger Anna Jönsson Haag.

Folkspel delade under 2018 ut 177 miljoner kronor till Sveriges föreningsliv. Inget annat spelbolag i världen är i närheten av att stötta svensk barn-, bredd- och ungdomsidrott med så mycket pengar. Men det gav också Emil och Anna 177 miljoner att skäl till att börja samarbeta med Folkspel och Sverigelotten.

– Det svenska föreningslivet skapar trygghet och gemenskap och för barn och ungdomar. Just därför har vi valt att samarbeta med Folkspel som är ett ideellt spelbolag, där allt överskott går tillbaka till Sveriges klubbar och föreningar. Inte till aktieägare, staten eller utländska företag, säger Anna Haag.

Emil fyller i:
– När vi ser tillbaka på våra idrottskarriärer är det inte medaljer som vi sitter och räknar. Utan vi minns hur fantastiskt roligt vi hade, tack vare att vi fick vara en del av ett större sammanhang. Det känner vi en enorm tacksamhet för och det vill vi dela med oss av.

Anna och Emil kommer att vara engagerade i Folkspel på olika sätt där de ska jobba med varumärkena Sverigelotten, Bingolotto och Årets Eldsjäl.

– Om vi tar Sverigelotten som exempel, så är det ju helt fantastiskt att en förening får mellan åtta och elva kronor för varje såld lott. Att sälja lotter kan ge det där extra och nödvändiga tillskottet en förening behöver för att få ekonomin att gå ihop. Dessutom är det ju en win-win-situation. Den lottköpare som har turen med sig kan ju själv också bli miljonär, säger Anna Jönsson Haag.

Henrik Lindroth, marknadschef på Folkspel säger:  
– Emil och Anna är de perfekta ambassadörerna! De står helt bakom våra kärnvärden som folkhälsa och ett öppet, inkluderande föreningsliv för alla. De vill ge Sverige växtkraft, precis som vi.


Läs mer

Stefan Holm: ”Alla Hjärtans dag är dagen för romantiska komedier”

Stefan Holm: ”Alla Hjärtans dag är dagen för romantiska komedier”

Februari är den stora hjärtemånaden. För Sverigelottens ambassadör Stefan Holm betyder det särskilt en sak. "Det finns väl ingen bättre månad för romantiska komedier", säger han.


Tack för din insats!

Tack för din insats!

Tack för att du är med och stödjer Bröstcancerförbundet och deras arbete kring bröstcancerforskningen. Genom din insats i oktober månad har vi kunnat samla in 601 914 kr till Bröstcancerförbundet och deras arbete. Stort tack!


Krönika: Bröst, dessa ständigt omtalade och uppskattade geléklumpar

Krönika: Bröst, dessa ständigt omtalade och uppskattade geléklumpar

Erica Johansson en Sveriges bästa längdhopperska genom tiderna, ger här sin syn på bröst, och vikten av av att bröstcancerforskningen fortsätter att framskrida!


Sverigelottens stora sommartävling!

Sverigelottens stora sommartävling!

Har du hängt med kring vad som hänt kring Sverigelotten under säsongen som gått? Visa prov på dina kunskaper så kan du bli en av de 10 vinnarna som vinner 10 Sverigelotter var! Lycka till och ha en härlig sommar!