Mia Parnevik - Jag är beredd att ta kampen varje dag

Mia Parnevik - Jag är beredd att ta kampen varje dag

Den rosa månaden är snart här. För andra året i rad är profilen Mia Parnevik djupt engagerad i kampen mot bröstcancer. – Jag har liksom många andra upplevt den här hemska sjukdomen på väldigt nära håll. Därför brinner jag för detta och är beredd att ta kampen mot bröstcancer varje dag, säger hon.

Runt åttatusen svenska kvinnor får diagnosen bröstcancer varje år – det är alltså tjugo om dagen, ungefär. Flera personer i Mia Parneviks närhet har drabbats.

– Man är ju jämt lite orolig och det är alltid bra att börja kolla i god tid och i förebyggande syfte. En av mina närmaste vänner fick diagnosen för drygt ett år sedan och det har även funnits fall i min släkt. Nästan alla känner väl någon eller några som har drabbats. Jag går själv på screening och har haft en del cystor, och jag är väldigt berörd av själva ämnet, säger Mia.

Få Mias rosa tröja >>

Oktober är den rosa månaden när kampen mot bröstcancer uppmärksammas lite extra. Och då byter Folkspels Sverigelotten färg till rosa – samtidigt som ett extra överskott från lottförsäljningen går till Bröstcancerförbundet.

Mia Parnevik har som grundregel att vara oerhört restriktiv med företagssamarbeten, men när Folkspel presenterade idén med den rosa Sverigelotten och den öronmärkta delen av överskottet tvekade hon aldrig.

– Att en summa per såld lott går till att bekämpa bröstcancer tilltalar mig väldigt mycket. Detta är ett ämne som egentligen berör alla. Jag tror att vi måste bli lite bättre på att börja prata om bröstcancer med kvinnor redan när de är unga, så att det alltid finns en medvetenhet. Man ska absolut inte skrämma, utan mer bara prata om det, på ett naturligt sätt, säger hon.

Har du själv varit bra på att prata om bröstcancer med dina döttrar?

– Oj, vilken svår fråga … det får du nästan fråga dem om. Men ja, jo, jag tror nog faktiskt det. Vi pratar om det mesta hemma hos oss, på gott och ont.

Hur kommer vi att märka av ditt engagemang i oktober?

– Jag kommer att vara ansiktet utåt för Sverigelottens kampanj för den rosa lotten i olika reklamsammanhang, men såklart ska jag också sprida budskapet om hur viktig den här kampen är i alla sociala kanaler som jag har. Bland annat ska vi prata om den i ett avsnitt av min podd. Forskningen behöver mer pengar och det ska den få. Vi ska bräcka fjolåret. Det är mitt mål och det är jag säker på att vi kommer att lyckas med.

Något som Mia Parnevik redan har lyckats med är att för första gången i sitt liv ha blivit mormor. Den 15 augusti fick ena dottern Penny tillsammans med före detta hockeyproffset Douglas Murray en liten pojke.

– Det var minst lika stort som att bli mamma själv. Men det är svårt att inte lägga sig i, det märker jag redan. Man får bita sig i läppen ibland och innerst inne vet jag ju att Penny och Douglas kommer att klara det alldeles utmärkt, säger Mia, och fortsätter:

– Jag och min man Jesper var med i ett intilliggande rum under förlossningen. Först var det ju bara glädje, sedan kom vi hem – och insåg att allt var över och att allt hade gått bra. Då däckade vi båda i soffan efter fem minuter. Jag hoppas och tror att jag blir en bra mormor. En sådan som alltid finns där, som stöttar och peppar och hjälper till. Och som inte lägger sig i allt för mycket …

FAKTA MIA PARNEVIK
Ålder: 51 år.
Familj: Maken Jesper, 54. Barnen Peg, 24, Penny, 22, Philippa 20 och Phoenix 18. Samt ett nyfött barnbarn.
Bor: Casa Mia, en villa på en strandtomt i Jupiter, Florida.
Gör: Slog igenom i realityserien ”Parneviks”. Driver podden ”Parnevik & Engblom” med sin barndomskompis Annelie. Har nästan 200 000 följare på Instagramkontot @miaparnevik.


Läs mer

Satsningen mot bröstcancer: ”Vi ska slå vårt eget rekord”

Satsningen mot bröstcancer: ”Vi ska slå vårt eget rekord”

Bäst i Sverige – men det räcker inte. City Gross i Norrköping är ledande butik när det gäller att sälja Sverigelotten under den rosa månaden.– Detta är jätteviktigt och något som vi alla verkligen brinner för, säger spelansvariga Mia Gustavsson.


Rena rama guldgruvan- miljoner till föreningarna

Rena rama guldgruvan- miljoner till föreningarna

Den lilla spelbutiken i Göteborg är vad den heter. En guldgruva – för föreningslivet.Två miljoner kronor på fyra år. Så mycket har Guldgruvans försäljning av Sverigelotten gett samhällets ideella sektor.– Jag fattar inte att vi har bidragit med så mycket pengar. Det är riktigt häftigt, säger Åke Jäder, den ena av butikens ägare


Nya jättestora Sverigelotten

Nya jättestora Sverigelotten

Nu finns det två Sverigelotten! Som ett större syskon till den vanliga Sverigelotten med en högvinst på 25 miljoner kronor har nu den nya Sverigelotten Premium – med chansen att vinna otroliga 50 miljoner kronor kommit. Eva Kåpe är produktansvarig för Sverigelotten på Folkspel, föreningarnas eget spelbolag, och hon berättar om bakgrunden till den spännande nyheten.


Folkkära skidhjältar blir ambassadörer för Folkspel

Folkkära skidhjältar blir ambassadörer för Folkspel

I våras avslutade Anna och Emil Jönsson Haag sina framgångsrika karriärer som skidåkare. Nu tar en annan fas vid, då Anna och Emil blir ambassadörer för Folkspel, som driver spelprodukterna Sverigelotten och BingoLotto.