AIK:s fotbollsungdomar – bäst i hela Sverige

AIK:s fotbollsungdomar – bäst i hela Sverige

AIK Ungdomsfotboll är en stor förebild när det gäller att sälja Folkspels olika produkter, som Sverigelotten. – Vi tjänade runt 750 000 kronor förra året – och vi ökar vår intäkt varje år, säger Riki Simic, turnerings- och marknadsansvarig.

Det gäller att vara smart, och det är AIK Ungdomsfotboll.

– För oss handlar det om att nyttja ett externt varumärke internt inom vår klubb, som i sin tur ger oss god ekonomi. Eftersom vi vet att Bingolotto och Sverigelotten är starka varumärken blir försäljningsprocessen så mycket enklare än om vi skulle sälja något som inte är lika starkt på marknaden, säger Riki Simic, och fortsätter:

– Vi lägger ner mycket tid på att administrera och styra upp lagen från vårt kansli. För att få resultat måste lagen ha bra support och stöd. En ytterligare viktig sak i detta är att få lagen att se det hela som en kul aktivitet som de tar i mål.

Hur viktig är denna inkomstkälla för er?

– Den är oerhört viktig i vårt mål att utveckla verksamheten. Genom att spelarna och deras föräldrar skapar intäkter kan vi tillsammans bygga förutsättningar för att faktiskt ha råd med exempelvis en turnering eller en annan aktivitet.

Vad har du för tips och råd till andra föreningar?

– Det handlar om engagemang och tålamod. Vi sålde inte många lotter första dagen, utan det har tagit år att nå dessa kvantiteter. Men vi bestämde oss tidigt att ge det ett ordentligt försök, svarar Riki Simic, och utvecklar:

– Sociala medier är en viktig kanal för våra lag som har förstått att det går att sälja lotter innan de ens kommit från tryckeriet. Ett annat bra tips är att hitta några lokala mataffärer som man kan få stå hos och sälja lotter.

– Vi samarbetar i dag till exempel med Ica Maxi i Solna där vi säljer lotter året runt, och kunderna har lärt sig att vi finns där. Det gäller att vara kreativ, och jag tror att man kanske måste vända på resonemanget och ställa sig frågan: Hur blir vår verksamhet om vi inte skapar intäkter?


Läs mer

High-five är mer än handklapp  – i Solna gör volleybollen skillnad

High-five är mer än handklapp – i Solna gör volleybollen skillnad

Vad gör idrotten för att motverka sexuella övergrepp, kränkningar och diskriminering? Vilken beredskap finns? Solna Volleybollklubb har numera en tydlig handlingsplan och konkreta verktyg. Detta efter ett utbildningssamarbete med Rädda Barnen.


”I år siktar vi på 16-17 miljoner”

”I år siktar vi på 16-17 miljoner”

November månad tar Sverigelottenlite extra upp kampen mot Prostatacancer. Men en som gör detta år är Mustaschkampens kampanjledare Torsten Tullberg
- Varje år drabbas 10 000 personer så det är en väldigt stor grupp, säger Torsten Tullberg.


Tävlingen avslutad!

Tävlingen avslutad!

Då var tävlingen avslutad, och det är nu klart vilka, tre som vinner varsitt exemplar av den Blå Kokboken II + Fyra Sverigelotter


”Jag vet hur viktigt  det är med bra hälsa”

”Jag vet hur viktigt det är med bra hälsa”

Anna Laurell Nash har ett nytt, spännande uppdrag i november. Tillsammans med tre andra boxningsprofiler är hon ambassadör för ”Mustaschkampen”.
– Jag vet vad det innebär att plötsligt förlora hälsan och allt som man tar för givet, säger hon.