Ungdomar spelar fotboll

AIK:s fotbollsungdomar – bäst i hela Sverige

AIK Ungdomsfotboll är en stor förebild när det gäller att sälja Folkspels olika produkter, som Sverigelotten. "Vi tjänade runt 750 000 kronor förra året – och vi ökar vår intäkt varje år", säger Riki Simic, turnerings- och marknadsansvarig.

Folspels produkter öppnar dörrar och stärker från grunden

Det gäller att vara smart, och det är AIK Ungdomsfotboll.

– För oss handlar det om att nyttja ett externt varumärke internt inom vår klubb, som i sin tur ger oss god ekonomi. Eftersom vi vet att BingoLotto och Sverigelotten är starka varumärken blir försäljningsprocessen så mycket enklare än om vi skulle sälja något som inte är lika starkt på marknaden, säger Riki Simic, och fortsätter:

– Vi lägger ner mycket tid på att administrera och styra upp lagen från vårt kansli. För att få resultat måste lagen ha bra support och stöd. En ytterligare viktig sak i detta är att få lagen att se det hela som en kul aktivitet som de tar i mål.

Hur viktig är denna inkomstkälla för er?

– Den är oerhört viktig i vårt mål att utveckla verksamheten. Genom att spelarna och deras föräldrar skapar intäkter kan vi tillsammans bygga förutsättningar för att faktiskt ha råd med exempelvis en turnering eller en annan aktivitet.

Vad har du för tips och råd till andra föreningar?

– Det handlar om engagemang och tålamod. Vi sålde inte många lotter första dagen, utan det har tagit år att nå dessa kvantiteter. Men vi bestämde oss tidigt att ge det ett ordentligt försök, svarar Riki Simic, och utvecklar:

– Sociala medier är en viktig kanal för våra lag som har förstått att det går att sälja lotter innan de ens kommit från tryckeriet. Ett annat bra tips är att hitta några lokala mataffärer som man kan få stå hos och sälja lotter.

– Vi samarbetar i dag till exempel med Ica Maxi i Solna där vi säljer lotter året runt, och kunderna har lärt sig att vi finns där. Det gäller att vara kreativ, och jag tror att man kanske måste vända på resonemanget och ställa sig frågan: Hur blir vår verksamhet om vi inte skapar intäkter?

Här kan du läsa om hur den lilla butiken Guldgruvan i Göteborg bidrog med två miljoner kronor till svenskt föreningsliv på fyra år! 


Läs mer

Daniel Norberg ny programledare Sverigelotten Högvinstskrap.

Daniel Norberg - ny programledare för Sverigelottens högvinstskrap

På sin första arbetsdag som ny programledare för Sverigelottens högvinstskrap berättar Daniel Norberg om spänningen och lyckan på nära håll när Ragnhild vann en halv miljon kronor.


Jaktfalkens gymnastik lag.

”Sverigelotten ger oss plus i kassan”

Uppemot en kvarts miljon kronor i förtjänst från försäljning av Sverigelotter. Det är medel som gör skillnad för en blivande hundraåring vid namn GK Jaktfalken.


Jill Johnson med i kampanj för Sverigelotten rosa.

608 479 kronor till Bröstcancerförbundet

Tack för att du var med och stöttade Bröstcancerförbundet och deras arbete kring bröstcancerforskningen. Genom din insats i oktober månad har vi kunnat samla in 608 479 kronor till Bröstcancerförbundet och deras arbete. Stort tack!


Stefan brinner för hjärtemånaden

Stefan Holm: ”Alla Hjärtans dag är dagen för romantiska komedier”

Februari är den stora hjärtemånaden. För Sverigelottens ambassadör Stefan Holm betyder det särskilt en sak. "Det finns väl ingen bättre månad för romantiska komedier", säger han.