AIK:s fotbollsungdomar – bäst i hela Sverige

AIK:s fotbollsungdomar – bäst i hela Sverige

AIK Ungdomsfotboll är en stor förebild när det gäller att sälja Folkspels olika produkter, som Sverigelotten. – Vi tjänade runt 750 000 kronor förra året – och vi ökar vår intäkt varje år, säger Riki Simic, turnerings- och marknadsansvarig.

Det gäller att vara smart, och det är AIK Ungdomsfotboll.

– För oss handlar det om att nyttja ett externt varumärke internt inom vår klubb, som i sin tur ger oss god ekonomi. Eftersom vi vet att Bingolotto och Sverigelotten är starka varumärken blir försäljningsprocessen så mycket enklare än om vi skulle sälja något som inte är lika starkt på marknaden, säger Riki Simic, och fortsätter:

– Vi lägger ner mycket tid på att administrera och styra upp lagen från vårt kansli. För att få resultat måste lagen ha bra support och stöd. En ytterligare viktig sak i detta är att få lagen att se det hela som en kul aktivitet som de tar i mål.

Hur viktig är denna inkomstkälla för er?

– Den är oerhört viktig i vårt mål att utveckla verksamheten. Genom att spelarna och deras föräldrar skapar intäkter kan vi tillsammans bygga förutsättningar för att faktiskt ha råd med exempelvis en turnering eller en annan aktivitet.

Vad har du för tips och råd till andra föreningar?

– Det handlar om engagemang och tålamod. Vi sålde inte många lotter första dagen, utan det har tagit år att nå dessa kvantiteter. Men vi bestämde oss tidigt att ge det ett ordentligt försök, svarar Riki Simic, och utvecklar:

– Sociala medier är en viktig kanal för våra lag som har förstått att det går att sälja lotter innan de ens kommit från tryckeriet. Ett annat bra tips är att hitta några lokala mataffärer som man kan få stå hos och sälja lotter.

– Vi samarbetar i dag till exempel med Ica Maxi i Solna där vi säljer lotter året runt, och kunderna har lärt sig att vi finns där. Det gäller att vara kreativ, och jag tror att man kanske måste vända på resonemanget och ställa sig frågan: Hur blir vår verksamhet om vi inte skapar intäkter?


Läs mer

Nya jättestora Sverigelotten

Nya jättestora Sverigelotten

Nu finns det två Sverigelotten! Som ett större syskon till den vanliga Sverigelotten med en högvinst på 25 miljoner kronor har nu den nya Sverigelotten Premium – med chansen att vinna otroliga 50 miljoner kronor kommit. Eva Kåpe är produktansvarig för Sverigelotten på Folkspel, föreningarnas eget spelbolag, och hon berättar om bakgrunden till den spännande nyheten.


Folkkära skidhjältar blir ambassadörer för Folkspel

Folkkära skidhjältar blir ambassadörer för Folkspel

I våras avslutade Anna och Emil Jönsson Haag sina framgångsrika karriärer som skidåkare. Nu tar en annan fas vid, då Anna och Emil blir ambassadörer för Folkspel, som driver spelprodukterna Sverigelotten och BingoLotto.


Här ställer alla upp i kampen för friska hjärtan

Här ställer alla upp i kampen för friska hjärtan

I februari går Sverigelottens extra överskott till kampen för friska hjärtan.Då kraftsamlar ICA Kvantum Södra Sandby utanför Lund för att stötta.– Det betyder väldigt mycket för oss, hela personalen känner att man vill hjälpa till, säger Marcus Åberg, spelansvarig.


Hjärtebarnsfonden Väst: Därför  är Sverigelotten så viktig för oss

Hjärtebarnsfonden Väst: Därför är Sverigelotten så viktig för oss

Hos Hjärtebarnsfonden Väst kan familjer och barn som drabbats av hjärtfel söka stöd och hjälp samt delta på träffarna som ordnas.
Och genom att sälja Sverigelotter får fonden in pengar som håller avgifterna nere.