Åke och Peter har bidragit med 2 miljoner kronor till föreningslivet på fyra år
Senaste vinnarna:

Rena rama guldgruvan- miljoner till föreningarna

Den lilla spelbutiken i Göteborg är vad den heter. En guldgruva – för föreningslivet.Två miljoner kronor på fyra år. Så mycket har Guldgruvans försäljning av Sverigelotten gett samhällets ideella sektor.– Jag fattar inte att vi har bidragit med så mycket pengar. Det är riktigt häftigt, säger Åke Jäder, den ena av butikens ägare

Vännerna som tagit svart bälte i försäljning av Sverigelotten!

Åke och Peter har en butik ihop. Det har de haft sedan 2007. De arbetar tillsammans också – men bara på fredagar. Resten av veckans dagar avlöser de varandra. De brukar säga att de har ”styrelsemöte” när de träffas på jobbet inför helgen och stämmer av de viktigaste sakerna som är på gång. Men den här höstfredagen kommer annat emellan.

När lunchrusningen i köpcentret Frölunda Torg börjar mattas, när köerna till Guldgruvans kassa kortas av – då kommer Eva Kåpe och Joachim Corsman från Folkspel smygande.

Joachim bär på två tårtor som ser ut som gigantiska Sverigelotter.
– Härligt, härligt! Välkomna! säger Peter Arvidsson.

Eva tar fram ett diplom i gyllene ram:
”Stort tack till Guldgruvan! Guldgruvan har under perioden 2015-2018 sålt Sverigelotter som gett ett överskott till Sveriges klubbar och föreningar på 2 MILJONER KRONOR.”

När Åke Jäder hör detta och ser summan gult på blått utbrister han:
– Ååh, shit i helvete! Då har vi gjort någon nytta i alla fall…

Sedan säger han:
– Alltså, jag fattar inte att vår lilla butik har bidragit med så mycket pengar till föreningslivet. Det blir så påtagligt när jag ser det här diplomet. Man säljer lotter för 25 spänn över disk. Sen blir det två miljoner. Det är svårt att greppa.

Peter Arvidsson:
– Det här är jättekul. Det känns så roligt för oss att kunna visa för våra kunder att det vi pratar om varje dag är verkligheten. Att överskottet från lotterna faktiskt går till något viktigt. Och detta ger oss ännu mer energi att jobba vidare med det här.

Peter serverar Sverigelottentårta och kaffe till glatt överraskade kunder.
– Vilken tur att jag gick hit idag när vi får tårta, säger en kvinna.

Åkes replik kommer blixtsnabbt:
– Det är ju därför du kommer till en spelbutik. För att ha tur!

En annan kund får syn på den stora ätbara Sverigelotten. Han vill gärna ha en bit men säger:

– Jag har aldrig vunnit.
– Har du inte vunnit? Det har föreningslivet gjort! svarar Peter.

Nästa sekund hojtar han till en kille som står i kön till kassan:
– Örjan! Jag har inte sett dig på två veckor. Men så fort det bjuds på tårta kommer du!

Sådär låter det när Guldgruvans personal slänger käft med sina kunder.
– Om vi inte fick skoja och skratta med kunderna så skulle inte lika många komma hit. Det är ju det som är grejen. Att ha roligt på jobbet, säger Åke Jäder när vi har slagit oss ner i det tre kvadratmeter stora kontoret bakom kassan.

Varför är ni så bra på att sälja Sverigelotter?

– Vi har en engagerad personal. Alla brinner för att sälja. Sedan har vi en butik med det absolut bästa läget. Frölunda Torg har 13 miljoner besökare om året. Och så har vi ett väldigt bra samarbete med Folkspel, säger Peter Arvidsson.

Hur marknadsför ni Sverigelotten – förutom med skyltning?

– Vi har egen reklam-tv i butiken. Det är ett bildspel vi lägger upp varje dag. Där finns också filmer om Sverigelotten. Och ungefär en gång i månaden tar vi fram vårt lyckohjul. Alla kunder som köper en Sverigelott får snurra på det. Det blir vinst på varje nummer, olika små presenter. Bara det tickande ljudet av hjulet gör att det blir rusch här med folk som vill köpa lotter.

Pratar ni med kunderna om Sverigelottens betydelse?

– Det är det enda vi gör, säger Åke Jäder. Och det är lätt att prata om en produkt som man tycker om. Vi brukar ofta lägga in en kommentar till kunden om vilken nytta lotten gör.

Vad är det viktigaste med föreningslivet?

– Att ungdomar får en meningsfull fritid. Att de lär sig värderingar. Som att alla människor är lika mycket värda, och hur man beter sig mot kompisar. Idrotten är en bra utbildning, säger Peter.

– Att alla kan vara med. Alla har nytta och glädje av att vara med i en förening. Där får man ett socialt nät som är viktigt. Speciellt för våra nyanlända i Sverige som kanske inte har något socialt sammanhang här. Det får de genom idrotten och annat föreningsliv. Det är det lättaste sättet att skapa integration, säger Åke.

Precis innan Folkspels delegation ska tacka för sig kommer Malcolm Cantor. Han är en av butikens säljare som brinner för Sverigelotten. Han ska precis börja sitt arbetspass och skiner upp när han ser tårtorna och uppståndelsen.

Malcolm skär sig en rejäl bit och säger:
– Jag blir väldigt motiverad att sälja, för att hela överskottet går till föreningslivet. När man säger det till kunderna vill de direkt ha Sverigelotten hellre än andra lotter.

Fem timmar senare när butiken stänger har Malcolm hunnit kränga ytterligare ett antal Sverigelotter. Nya miljoner till föreningslivet tickar fram.

Sådan var fredagen den 13 på Guldgruvan i Frölunda.

 


Läs mer

Daniel Norberg ny programledare Sverigelotten Högvinstskrap.

Daniel Norberg - ny programledare för Sverigelottens högvinstskrap

På sin första arbetsdag som ny programledare för Sverigelottens högvinstskrap berättar Daniel Norberg om spänningen och lyckan på nära håll när Ragnhild vann en halv miljon kronor.


Jaktfalkens gymnastik lag.

”Sverigelotten ger oss plus i kassan”

Uppemot en kvarts miljon kronor i förtjänst från försäljning av Sverigelotter. Det är medel som gör skillnad för en blivande hundraåring vid namn GK Jaktfalken.


Jill Johnson med i kampanj för Sverigelotten rosa.

608 479 kronor till Bröstcancerförbundet

Tack för att du var med och stöttade Bröstcancerförbundet och deras arbete kring bröstcancerforskningen. Genom din insats i oktober månad har vi kunnat samla in 608 479 kronor till Bröstcancerförbundet och deras arbete. Stort tack!


Stefan brinner för hjärtemånaden

Stefan Holm: ”Alla Hjärtans dag är dagen för romantiska komedier”

Februari är den stora hjärtemånaden. För Sverigelottens ambassadör Stefan Holm betyder det särskilt en sak. "Det finns väl ingen bättre månad för romantiska komedier", säger han.