Ulla-Britt och Börje säljer  Sverigelotter med hjärtat

Ulla-Britt och Börje säljer Sverigelotter med hjärtat

Under februari månad går ett extra överskott från Sverigelotten till Riksförbundet HjärtLung och Hjärtebarnsfonden. Och föreningen HjärtLung i Ljungby är ena baddare på att sälja Sverigelotten. – Vi har våra små knep, säger Ulla-Britt Koch som är lotteriansvarig för föreningen.

Riksförbundet HjärtLung är lika mycket en ideell förening som ett stort stöd för att öka kunskapen kring hjärt- och lungrelaterade sjukdomar. Föreningen har funnits ända sedan 1904, när den föddes med ambitionen att ta fighten mot dåtidens största folkfiende: tuberkulosen. Fortfarande är dock Riksförbundet HjärtLung helt beroende av folkets bidrag för att forskningen ska fortsätta framåt. Det är därför avdelningar som HjärtLung Ljungby är så viktiga.

Föreningen i den lilla Smålandskommunen har hela 900 medlemmar, varav 50 är aktiva försäljare av Sverigelotten och Bingolotto. Ett arbete de gör så bra att HjärtLung Ljungby 2015 utsågs till Årets förening av Folkspel.

– Det flyter på bra. Vi brukar framför allt sälja utanför Ica Maxi och runt större högtider vid Citygross. När folk kommer ut från kassorna går de direkt mot oss. Inte så att de känner sig tvungna att köpa, men de kommer fram och växlar några ord. Så man kan säga att det lika mycket är en social samvaro – både för våra försäljare och för dem som köper lotterna. Det blir ofta fin närkontakt i en sådan här pass liten stad, förklarar Ulla-Britt Koch.

Hon har själv arbetat ideellt i föreningen i tio år och har även ett stort nätverk i kommunen efter åren när maken Börje och hon drev bussbolag i Ljungby.

– Genom åren har vi lärt känna mycket folk här i stan. Och när vi sålde företaget gick vi med i HjärtLung.

Har ni något trick att tipsa om till andra föreningar?

– Generellt att säljaren ska vara trevlig och serviceinriktad, utan att bli för påstridig. Men nu ska jag avslöja för dig: Vi säljer Sverigelotten, och tar du fram 100-lappen för att köpa fyra lotter får du en femte. Kommer kunden tillbaka och har vunnit 75 kronor, ja då ber vi dem lägga till 25 kronor: ”Så får du fem nya lotter!”. På en vecka säljer vi 300–400 lotter. Vinner de inget brukar de trösta sig med att pengarna går till HjärtLung, säger Ulla-Britt och avslöjar samtidigt att Börje är en baddare på att sälja Bingolotter till lokala företag. Inför jul ger de lotterna till sina anställda.

Vad används pengarna till?

– Framför allt för forskning kring hjärt- och lungsjukdomar. Vi sponsrar hjärtstartare, skänker pengar till Hjärtebarnen och arrangerar friskvårdsaktiviteter: vattengympa, gymnastik, bowling, boule.

De senaste fyra åren har Ulla-Britt och Börje belönats på Folkspels Ombudsgala. Största bedriften var förstås utnämningen till Årets förening och vinsten på hela 100 000 kronor.

– Av dem skänkte vi 50 000 kronor till barn i Ljungby med särskilda problem. 25 000 kronor gick till barn i kommunen som ville åka på sommarläger i Röda korsets regi. Sista fjärdedelen skänkte vi till Hjärterumcentrum vid Universitetssjukhuset i Lund och ett forskningsprojekt kring nyfödda barn med hjärtfel. Vi har varit måna om att vinstpengarna inte bara skulle gå in i HjärtLung-kassan, utan till något extra. Det känns väldigt bra, säger Ulla-Britt Koch.

 

 


Läs mer

High-five är mer än handklapp  – i Solna gör volleybollen skillnad

High-five är mer än handklapp – i Solna gör volleybollen skillnad

Vad gör idrotten för att motverka sexuella övergrepp, kränkningar och diskriminering? Vilken beredskap finns? Solna Volleybollklubb har numera en tydlig handlingsplan och konkreta verktyg. Detta efter ett utbildningssamarbete med Rädda Barnen.


”I år siktar vi på 16-17 miljoner”

”I år siktar vi på 16-17 miljoner”

November månad tar Sverigelottenlite extra upp kampen mot Prostatacancer. Men en som gör detta år är Mustaschkampens kampanjledare Torsten Tullberg
- Varje år drabbas 10 000 personer så det är en väldigt stor grupp, säger Torsten Tullberg.


Tävlingen avslutad!

Tävlingen avslutad!

Då var tävlingen avslutad, och det är nu klart vilka, tre som vinner varsitt exemplar av den Blå Kokboken II + Fyra Sverigelotter


”Jag vet hur viktigt  det är med bra hälsa”

”Jag vet hur viktigt det är med bra hälsa”

Anna Laurell Nash har ett nytt, spännande uppdrag i november. Tillsammans med tre andra boxningsprofiler är hon ambassadör för ”Mustaschkampen”.
– Jag vet vad det innebär att plötsligt förlora hälsan och allt som man tar för givet, säger hon.