Satsningen mot bröstcancer: ”Vi ska slå vårt eget rekord”

Satsningen mot bröstcancer: ”Vi ska slå vårt eget rekord”

Bäst i Sverige – men det räcker inte. City Gross i Norrköping är ledande butik när det gäller att sälja Sverigelotten under den rosa månaden.– Detta är jätteviktigt och något som vi alla verkligen brinner för, säger spelansvariga Mia Gustavsson.

Att oktober är den rosa månaden då kampen mot bröstcancer uppmärksammas extra, kan knappast ha gått någon förbi. Den som besöker City Gross i Norrköping lär i alla fall direkt förstå. 

På ett smakfullt, inbjudande sätt är hela förbutiken nu utsmyckad i rosa, allt för att underlätta försäljningen av Sverigelotten. Den populära skraplotten byter ju sedan ett antal år färg under oktober – och skickar då också ett extra överskott från lottförsäljningen till Bröstcancerförbundet. 

– Sverigelotten är alltid lätt att sälja, men den är extra lätt nu under oktober. Jag har själv inte drabbats av bröstcancer, men precis som nästan alla andra människor känner jag någon som har gjort det. Vi är noga med att berätta varför den är rosa – och de som är stamkunder hos oss har många gånger fått höra att allt överskott från Sverigelotten går till det svenska föreningslivet. De vet varför de ska köpa Sverigelotten, säger Mia Gustavsson. 

Jobbar med giveaways
Men det är inte bara i förbutiken och i kassorna som personalen på City Gross tar försäljningen av Sverigelotten på allvar. Alla anställda pushar på lagom mycket.

– Vi har väldigt mycket stöd i detta – bland annat har vi ett speciellt snurrhjul i förbutiken. Alla som köper fyra Sverigelotter får snurra på det för att sedan vinna något från köttavdelningen, alltifrån blandfärs till oxfilé. Vi jobbar också mycket med ”giveaways” som vi får från olika säljare. Köper man fyra Sverigelotten så får man med sig en annan liten gåva också, berättar Mia, och fortsätter:

– Vår butikschef John Svensson är också oerhört aktiv och hjälper ofta till ute i förbutiken och pratar med kunderna. Det tror jag är mycket värt. Det finns massor av butikschefer som aldrig syns ute på golvet. 

Toppar Sverigelistan
Engagemanget återspeglar sig såklart i statistiken. City Gross i Norrköping har på årsbasis sålt flest Sverigelotter av alla butiker i hela landet tre år i rad. De toppar också listan över rosa lotter varje år – och ifjol sålde de under oktober mer än dubbelt så mycket som tvåan.

– Vi ska slå fjolårets rekord, något annat finns inte. Vi vill hela tiden bli bättre på det vi gör, och det tror jag att våra kunder uppskattar. Framförallt jobbar vi ju mycket efter konceptet att kunderna ska köpa fyra lotter för en hundring – statistiskt sett ska de ju då vinna på en av dem, säger Mia.

Mysiga skrapkvällar
Hon arrangerar också skrapkvällar, då kunder kan komma och träffas och fika och skrapa lotter tillsammans – samtidigt som de får lite skönt häng och kan ”tjöta” lite. De brukar vara väldigt uppskattade.

– Och då har vi regeln att vi tar nya lotter för alla småvinster … Vi gör ju det gemensamt och det brukar gå åt en hel del lotter när vi ses, säger Mia.

* Den riktiga storvinsten, då?
– Nej, inte än. Men med tanke på volymerna vi säljer, så måste den ju snart komma, svarar Mia Gustavsson och skrattar. 


Läs mer

Mia Parnevik - Jag är beredd att ta kampen varje dag

Mia Parnevik - Jag är beredd att ta kampen varje dag

Den rosa månaden är snart här. För andra året i rad är profilen Mia Parnevik djupt engagerad i kampen mot bröstcancer.
– Jag har liksom många andra upplevt den här hemska sjukdomen på väldigt nära håll. Därför brinner jag för detta och är beredd att ta kampen mot bröstcancer varje dag, säger hon.


Rena rama guldgruvan- miljoner till föreningarna

Rena rama guldgruvan- miljoner till föreningarna

Den lilla spelbutiken i Göteborg är vad den heter. En guldgruva – för föreningslivet.Två miljoner kronor på fyra år. Så mycket har Guldgruvans försäljning av Sverigelotten gett samhällets ideella sektor.– Jag fattar inte att vi har bidragit med så mycket pengar. Det är riktigt häftigt, säger Åke Jäder, den ena av butikens ägare


Nya jättestora Sverigelotten

Nya jättestora Sverigelotten

Nu finns det två Sverigelotten! Som ett större syskon till den vanliga Sverigelotten med en högvinst på 25 miljoner kronor har nu den nya Sverigelotten Premium – med chansen att vinna otroliga 50 miljoner kronor kommit. Eva Kåpe är produktansvarig för Sverigelotten på Folkspel, föreningarnas eget spelbolag, och hon berättar om bakgrunden till den spännande nyheten.


Folkkära skidhjältar blir ambassadörer för Folkspel

Folkkära skidhjältar blir ambassadörer för Folkspel

I våras avslutade Anna och Emil Jönsson Haag sina framgångsrika karriärer som skidåkare. Nu tar en annan fas vid, då Anna och Emil blir ambassadörer för Folkspel, som driver spelprodukterna Sverigelotten och BingoLotto.