”I år siktar vi på 16-17 miljoner”

”I år siktar vi på 16-17 miljoner”

November månad tar Sverigelottenlite extra upp kampen mot Prostatacancer. Men en som gör detta år är Mustaschkampens kampanjledare Torsten Tullberg - Varje år drabbas 10 000 personer så det är en väldigt stor grupp, säger Torsten Tullberg.

I år är det femte året som Mustaschkampen genomförs. För just Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Därav känner Torsten Tullberg ett starkt ansvar att belysa detta.

- Anledningen till att detta behövs är för att cancer är en sjukdom, och män har generellt sätt svårt att prata om sjukdomar, särskilt om de sitter under midjan. För kvinnor är det lättare, då de söker sjukvård oftare än men. Det finns män som fått hjärtinfarkt som inte sökt sjukvård. den vanligaste cancerformen i Sverige ä Prostatacancerr. Varje år drabbas 10 000 personer så det är en väldigt stor grupp. Men det är inte många som vet om detta, När vi började denna kampanj så var det bara 12 procent av männen som visste detta. Nu efter 5 år är den siffran uppe på 50 %, berättar Torsten.

Mustaschkampen pågår som sagt under november månad, likaså är det med Movember. Det är inte samma kampanj men ändamålet är det.

- Det är ursprungligen Australien som Movember kommer ifrån, men även i länder som England är den stor. Sverige har dock ett betydligt större och starkare Prostatacancer förbund än exempelvis England. Men Movember och Mustaschkampen är två separata kampanjer. Men pengarna som samlas in går ändå till samma ändamål. Ibland skänker någon pengar till Movember fast de skulle skänka till Mustaschkampen och vice versa, så det gör ju ingenting.

Målet är att fortsätta låta kampanjen Mustaschkampen växa år för år, något man lyckats med hittills och på en väldigt kort tid och med väldigt gott resultat.

– Mustaschkampen började från noll, Prostatacancerförbundet hade inte gjort något riktigt utåtriktat och låg långt efter exempelvis Rosa bandet där Bröstcancerförbundet hållit på i 35 år. Men vi fick en bra start. Första året samlade vi in 4 miljoner kronor, andra året dubblerade vi detta till 8 miljoner. Förra året samlade vi in 12,5 miljoner och i år siktar vi på 16–17 miljoner. Säger Torsten

Hur ser ert samarbete med Sverigelotten och då Folkspel ut?

- Ja, samarbetet med Folkspel och Sverigelotten är väldigt viktigt. Det är härligt att se allt gott som Folkspel gör för föreningslivet. Sådana krafter som er behövs därute! Det kan vara svårt för mindre föreningar att komma igång. Vi började från noll som sagt, och det var darrigt i början men sedan med mycket hjälp av Folkspel fick vi våra huvudsponsorer och då blir allt enklare. Nu driver vi en stor kampanj!

 

FAKTA

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Årligen drabbas cirka 10 000 män i Sverige. Men chansen att besegra sjukdomen är, jämfört med många andra cancerformer, relativt god – åtminstone om den upptäcks i tid. Den relativa fem- och tioårsöverlevnaden ligger på 92 respektive 83 procent. Under november så går ett extra överskott för varje såld digital lott av Folkspels Sverigelotten till Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen.


Läs mer

Vinn 25 miljoner i julklapp!

Vinn 25 miljoner i julklapp!

Ta chans att både få och ge bort världens bästa julklapp! Nu kan du vara med och tävla om totalt 10 Sverigelotter - Fem till dig och fem till en vän! Två vinnare utses! Svara bara rätt på julquizzet nedan och följ Sverigelotten på Facebook, så är du med och tävlar! Lycka till!


High-five är mer än handklapp  – i Solna gör volleybollen skillnad

High-five är mer än handklapp – i Solna gör volleybollen skillnad

Vad gör idrotten för att motverka sexuella övergrepp, kränkningar och diskriminering? Vilken beredskap finns? Solna Volleybollklubb har numera en tydlig handlingsplan och konkreta verktyg. Detta efter ett utbildningssamarbete med Rädda Barnen.


Tävlingen avslutad!

Tävlingen avslutad!

Då var tävlingen avslutad, och det är nu klart vilka, tre som vinner varsitt exemplar av den Blå Kokboken II + Fyra Sverigelotter


”Jag vet hur viktigt  det är med bra hälsa”

”Jag vet hur viktigt det är med bra hälsa”

Anna Laurell Nash har ett nytt, spännande uppdrag i november. Tillsammans med tre andra boxningsprofiler är hon ambassadör för ”Mustaschkampen”.
– Jag vet vad det innebär att plötsligt förlora hälsan och allt som man tar för givet, säger hon.